flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Щодо звернення до Конституційного Суду України про неконституційність пункту 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року

11 грудня 2017, 12:08

 

Щодо звернення до Конституційного Суду України про неконституційність пункту 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року, яким розмір посадового окладу судді прив’язано до сталої величини – «1600 гривень».

 

Рішенням Загальних зборів суддів Подільського районного суду м. Києва, оформленим протоколом № 14 від 11.12.2017, суддівський колектив затвердив текст листа, адресованого Голові Верховного Суду, у якому  судді Подільського районного суду м.Києва просять Данішевську В.І. скликати Пленум Верховного Суду, на вирішення якого поставити  питання звернення до Конституційного Суду України з поданням про визнання неконституційними положень пункту 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року, в частині застосування їх до суддів України.

Таке звернення судді мотивували тим, що з 1 січня 2017 року розмір посадового окладу суддів, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді, або призначені на посаду за результатами конкурсу після 30 вересня 2016 року, відповідно до п. 24 Розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій та статус суддів» №1402-VIII від 02 червня 2016 року, становить для суддів місцевого суду 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. З 1 січня 2018 року розмір посадового окладу таких суддів повинен становити 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

         В той же час, відповідно до п. 23 Розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій та статус суддів» №1402-VIII від 02 червня 2016 року до проходження кваліфікаційного оцінювання суддя отримує суддівську винагороду, визначену відповідно до положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів»  №2453-VI  від 07 липня 2010 р. Так, відповідно до  ч. 3 ст.133 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. №2453-VI  посадовий оклад судді місцевого суду встановлюється в розмірі 10 мінімальних заробітних плат.

Проте, з 01 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року, пунктом 3 «Прикінцевих та перехідних положень» якого встановлено, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі 1600 гривень.

Таким чином, з 01 січня 2017 року на підставі вказаної норми судді, які не пройшли кваліфікаційного оцінювання, отримують суддівську винагороду у фіксованому розмірі, незважаючи на збільшення «вартості життя» в Україні. У цьому зв’язку, за умови чинності даної норми, розмір посадового окладу з 1 січня 2018 року суддів місцевого суду, які пройдуть кваліфікаційне оцінювання, становите 20 прожиткових мінімумів, тобто 35240,00 грн., тоді як суддів, які не пройшли оцінювання – залишиться незмінним 16000 грн.

На практиці, дія положень вказаного пункту 3 вже призвела до того, що судді, які не пройшли кваліфікаційного оцінювання,  отримують суддівську винагороду, розмір якої є меншим, ніж заробітна плата працівників апарату судів, та вдвічі меншим суддівської винагороди суддів, які пройшли кваліфікаційне оцінювання, тоді як суді обох категорій виконують одну й ту саму роботу.

Як зазначено у зверненні, судді певною мірою готові погодитися з тим, що розмір посадових окладів суддів, які пройшли кваліфікаційне оцінювання, та суддів, які не пройшли такого оцінювання, відрізнятиметься.

Разом з тим, судді Подільського районного суду м.Києва не можуть змиритися з несправедливістю по відношенню до того, що розмір посадових окладів суддів, які не пройшли кваліфікаційного оцінювання,  не залежатиме від розміру мінімальної заробітної плати чи прожиткового мінімуму, тоді як «вартість життя» в Україні щоденно зростає.

Встановивши норму щодо незастосування мінімальної заробітної плати, як розрахункової величини для визначення посадових окладів та встановлення її розміру у фіксованій сумі 1600 гривень, пункт 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року, обмежив встановлену частиною 1 статті 126 Конституції України гарантію незалежності суддів, в аспекті забезпечення належного рівня їх матеріального забезпечення, оскільки допустив звуження досягнутого змісту та обсягу рівня суддівської винагороди.

Крім того, таке звуження гарантій незалежності суддів відбулося шляхом прийняття іншого нормативно-правового акту, відмінного від Закону України «Про судоустрій і статус суддів», тоді як питання суддівської винагороди регулюється лише цим законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.

Судді Подільського районного суду м. Києва висловили сподівання, що вони будуть почуті суддями Верховного Суду,  зважаючи на те, що наразі розмір посадового окладу судді місцевого суду становить 16000 грн., а після відрахування обов’язкових платежів становить 13200 грн., сподіваються, що отримають підтримку ініціативи звернення до Конституційного Суду України щодо неконституційності пункту 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII від 06 грудня 2016 року, яким розмір посадового окладу судді прив’язано до сталої величини – «1600 гривень».